هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

آموزش تهیه سس سیراچا


یکی از سس‌های عالی و پرطرف دار آشپزی سس سیراچا تایلندی است. این سس تند که برای طبخ انواع گوشت و مرغ استفاده می شود. این سس با فلفل چیلی تازه، سیر، فلفل دلمه‌ای، سرکه و نمک درست شده و به مدت 7 روز تکنیک تخمیر روی آن انجام شده است که آن را به یک غذای پروبیوتیک تبدیل کرده است. پس از 7 روز که عمل تخمیر در آن انجام شد سایر مواد به آن اضافه شده است. مرحله تخمیر را حتما انجام دهید این کار طعم عالی به سس شما اضافه خواهد کرد و سس سیراچای شما تا مدت طولانی‌تری قابل نگهداری است.

 

مواد لازم: قبل از تخمیر

1-1/2 قاشق چایخوری نمک

450 گرم فلفل قرمز چیلی

120 گرم حدود 1 عدد فلفل دلمه‌ای متوسط

1/3 پیمانه یا 80 میلیلیتر سرکه سیب یا سرکه نارگیل

6 حبه سیر

مواد لازم : بعد از تخمیر

10تا 15 قطره استویا مایع (اختیاری)

 2 قاشق غذاخوری سس ماهی

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

طرز تهیه : سس سیراچا تخمیری

 از هر نوع فلفل چیلی بر حسب میزان تندی که می‌خواهید استفاده کنید ،حتما از فلفل چیلی قرمز استفاده کنید. من از چیلی هالوپینو (ملایم)، چیلی سرانو (ملایم) و چیلی تایلندی (تند) استفاده کردم. قبل از شروع حتما دستکش بهداشتی بپوشید و ماسک بزنید چون در غیر اینصورت تا چندین ساعت دست شما دچار سوزش خواهد شد.

فلفل چیلی و فلفل دلمه‌ای را بشویید. آن‌ها را برش بزنید و سر و دم و دانه‌های آن‌ها را خارج کنید. سیر را پوست گرفته و به قطعات درشت خرد کنید. فلفل چیلی، فلفل دلمه‌ای قرمز، سیر، سرکه و نمک را در غذاساز بریزید و بگذارید تا به شکل پوره در بیایند.

سس را در یک شیشه دهان گشاد و بزرگ ترشی بریزید. روی آن را با یک تکه پارچه تنظیف چند لایه بپوشانید و با یک تکه نخ یا کش پلاستیکی آن را روی در شیشه بسته و محکم کنید. شیشه را به مدت 4 تا 7 روز در یک مکان تاریک و خنک مثل کابینت بگذارید.

مقداری حباب روی سس تشکیل می‌شود و ظاهری پفدار به خود می‌گیرد. شما می‌توانید 4 روز آن را نگه دارید تا مزه آن به دست آید و، اما اگر دنبال به دست آوردن سس سیراچای تخمیری هستید بهتر است که آن را به مدت 7روز بگذارید بماند تا تخمیر شود.

پس از این 7روز کار انجام شده است. سس را در یک غذاساز بریزید و روغن زیتون، سس ماهی و شیرین کننده (اگر می‌خواهید استفاده کنید) به آن اضافه کنید.

 مواد در مخلوط کن به خوبی با هم ترکیب شوند. مواد را در یک صافی بریزید تا آب آن خارج شود. صافی را روی یک ظرف بگذارید و اجازه دهید تا آب آن به آرامی خارج شود.

 سس سیراچا غلیظ شده را در یک ظرف شیشه‌ای در دار و محکم که هوا وارد آن نمی‌شود بریزید. من همان ظرف‌های شیشه‌ای بورمیولی روکو را که دارای واشر هستند و هیچگونه هوایی وارد آن نمی‌شود، سس را در یخچال به مدت 4 ماه نگهداری کنید.

آب چیلی باقیمانده را در شیشه‌های دهان گشاد کوچک که درب محکمی داشته باشند بریزید، دریخچال نگهداری کنید و مثل سس تاباسکو از آن استفاده کنید.


نکته :

سس سیراچا sriracha گاهی اوقات سس سریراچا تلفظ می‌شود که البته این اشتباه است و تلفظ درست آن همان سیراچا است.

این سس قرمز رنگ است بنابراین برای درست کردن آن باید فقط و فقط از فلفل قرمز استفاده کنید حتی فلفل دلمه‌ای شما نیز باید قرمز باشد.

طعم اصلی و تایلندی آن بسیار تند است و قبلا نیز به شما گفته‌ام که راز کاهش وزن مردم تایلند خوردن غذا‌های تند است، اما شما می‌توانید بنابر خواست و میل خود از فلفل قرمز رنگ با تندی کمتر مثل چیلی سرانو یا هالوپینو استفاده کنید. در کشور ما فلفل تندی که بصورت رایج وجود دارد نوعی فلفل چیلی به نام birds eye است این نوع فلفل هم جزو فلف‌های تند محسوب می‌شود. در زیر مقیاس تندی فلفل به صورت اینفوگرافی آمده است.

برحسب مقیاس تندی هر فلفلی که دارای بیشترین میزان کپسایسین باشد تندتر بوده و در رده‌های بالا قرار می‌گیرد. مثلا طبق مقیاس تندی فلفل میزان تندی فلفل دلمه‌ای صفر است، چون این فلفل بدون کپسایسین و یا دارای حداقل بوده و مزه کاملا شیرینی دارد.

» طرز تهیه سینه مرغ پر شده با اسفناج و پنیر


این نوع غذا فوق العاده راحت و اسان آماده میشود و طعم بسیار خوشمزه و لذیذی را داراست ویک دستور ساده مرغ شکم پر پخته و دلپذیر با فلفل قرمز تفت داده شده ، اسفناج و پنیر فونتینا! به علاوه ، این زیبایی کربوهیدرات فوق العاده کم دوستانه کتوژنیک است.

زمان آماده سازی: 10 دقیقهزمان پخت: 25 دقیقهکل زمان: 35 دقیقه


موادلازم : برای 4 عدد

4 سینه مرغ فیله شده

2 فنجان پنیر گودا خرد شده 

255 گرم اسفناج خرد شده

1/3 فنجان فلفل قرمز بو داده خرد شده

2 قاشق غذاخوری پیاز

1 حبه سیر، خرد شده

1/2 قاشق چایخوری پاپریکای دودی

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

نمک و فلفل به میزان لازم

دستورالعمل ها

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید و ت از یک طرف شروع کنید ، به طور موازی با ورق پخت ، یک شکاف عمیق (یا جیب) در هر سینه مرغ ببرید ، و سه طرف آن را سالم نگه دارید. سعی کنید برش را حتی به اندازه ضخامت لبه های متصل کنید.وی سینی پخت را کاغذ پوستی پهن کنید.

اسفناج حتما خشک و بدون رطوبت باشد و با پنیر گودا ، فلفل قرمز ، سیر و پیاز و پاپریکا و 1/4 قاشق چای خوری نمک را با هم در یک کاسه مخلوط مخلوط کنید. 

مخلوط را به طور مساوی درون سینه های مرغ قرار دهید و آنها را به حالت قائم درآورید ، بنابراین مواد پر شده رو به بالا است. روی هر سینه را روغن زیتون و نمک و فلفل بپاشید.

به مدت 25 دقیقه آن را در فر قرار داده و بپزید ، یا تا زمانی که پنیر حباب دار شود و مرغ در ضخیم ترین نقطه پخته شود. گرم سرو کنید!


خدمت: 1 سینه ، کالری: 440 کیلو کالری ، 

کربوهیدرات: 5 گرم ، 

پروتئین: 43 گرم ، 

چربی: 27 گرم ، 

چربی اشباع شده: 13 گرم ، 

کلسترول: 148 میلی گرم ، 

سدیم: 866 میلی گرم ، 

پتاسیم: 698 میلی گرم ، 

فیبر: 2 گرم ، 

شکر: 1 گرم ، 

ویتامین a: 8300 iu ، 

ویتامین c: 10.9میلی گرم ، 

کلسیم: 456 میلی گرم ،

 آهن: 1.9 میلی گرم


طرز تهیه توفو یا پنیر سویا با شیر سویا در خانه


توفو حاوی مقادیر بالای پروتئین بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

توفو که به آن پنیر سویا هم می‌گویند یک ماده‌ی غذایی شبیه پنیر است که طی فرآیند بستن شیر سویا درست می‌شود. پس از اینکه شیر سویا دلمه بست آن را تحت فشار قرار می‌دهند و به قالب‌های سفید و نرم تبدیل می‌شود. توفو یا پنیر سویا ماده غذایی است شبیه پنیر و با افزودن مواد انعقاد دهنده به شیر سویا بدست میآید. پنیر سویا نیز همانند پنیر معمولی باید در آب سرد و در یخچال نگهداری شود.

  ادامه مطلب ...

آموزش مرغ تایلندی Satay با سس بادام زمینی

مرغ satay A را می توانید آماده کرده و در جشن ها و یا پیش غذای عروسی ، یا مهمانی های کوچک خانگی در ظروف شیشه ایی دلخواه آماده کرده و سرو کنید.این نسخه راحت تر از ساتای مرغ تایلندی و بسیار آبدار و خوش طعم است ،

 

مواد لازم : برای مرینت کردن

460 گرم ران مرغ بدون استخوان ، بدون پوست به قطعات یا نوارهایی به اندازه لقمه برش دهید

4 تا 5 حبه سیر

1/2 قاشق غذاخوری سرکه برنج یا سرکه دیگر

1/4 فنجان گشنیز تازه خرد شده

1/2 قاشق چایخوری زردچوبه

1/4 قاشق چایخوری فلفل سفید آسیاب شده 

2 قاشق چایخوری تخم گشنیز پودر شده

2 قاشق چایخوری زیره آسیاب شده

2 قاشق غذاخوری لیموترش تازه خرد شده  

1 فلفل قرمز تازه خرد شده 

4 قاشق غذاخوری سس ماهی

3 قاشق چایخوری شکر قهوه ای 

1 قاشق چایخوری. گالانگال یا زنجبیل تازه رنده شده

2 قاشق غذاخوری عسل مایع

2 قاشق غذاخوری روغن سبزیجات


طرز تهیه :

تمام مواد بجز گوشت مرغ ماریناد را در یک غذاساز یا مخلوط کن بریزید وخوب با هم ترکیب کنید وروی مرغ آماده بریزید و خوب هم بزنید. آن را 30 دقیقه یا به مدت 8 ساعت در یخچال قرار دهید تا پوشیده شده و مخلوط شود. در حالی که مرغ در حال مارین شدن است ، 12 تا 15 عدد چوب ساتایی را در یک ظرف آب قرار داده و چون با این روش از سوختن چوب در زمان کباب جلوگیری میکند یا در صورت داشتن از نوع سیخ فلزی استفاده کنید.

مرغ مرینت شده را سیخ کنید گوشت را نزدیک انتهای تیز چوب قرار دهید و تا آنجا که می توانید ماریناد را روی گوشت نگه دارید و باقیمانده آن را نگهدارید.

برای پختن ساتای درون فر: ساتای آماده را روی ورق پوستی قرار داده و فر را روی BROIL قرار دهید. ساتا را روی درجه دوم تا بالاترین درجه به مدت 5 دقیقه در اجاق خود قرار دهید و هر 4 تا 5 دقیقه مرتب بچرخانید و از سس مرینت پس از چرخاندن بار اول ، روی گوشت را پوشش دهید و همینطورچرخش را ادامه دهید تا به خوبی قهوه ای شودولبه های آن ذغالی شود و گوشت به خوبی پخته شود.

بطریق پخت روی گریل: حدود 15 دقیقه سیخ های گوشت را روی یک کوره گرم قرار دهید. بعد از اولین بار چرخاندن ، از ماریناد باقیمانده استفاده کنید. آن را بپزید تا گوشت با لبه های ذغالی خوب قهوه ای شود و داخل آن مات باشد.

طبق عکس با سس بادام زمینی و برگ گشنیز توی لیوان تزیین کرده و یا در کنار برنج آن را سرو کنید. 

دستور پخت شیرینی سنتی اتابکی با سه طعم

شیرینی های اتابکی از شیرینی های خوشمزه است. یکی از مزایای این شیرینی طعم خیلی شیرین آن نیست. می توانید مدت زمان طولانی این شیرینی را نگهدارید.آن را در یک مکان خنک به مدت یک ماه تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد. باید در ظرف دربسته نگهداری شود. برای تهیه انواع شیرینی ها ، به ویژه شیرینی های سنتی ، مواد اولیه بر حسب گرم اندازه گیری می شود ، زیرا اندازه ها دقیق نیستند. این شیرینی به دو روش پخته می شود ، در روش اول زرده تخم مرغ دارد. در روش دوم از آرد نخود استفاده می شود.

موادلازم:

125 گرم آرد برنج

125 گرم روغن جامد

125 گرم آرد سفید

125 گرم پودر قند

1/2 قاشق چایخوری پودر هل

1/2 قاشق غذا خوری پودر کاکائو

1 عدد زرده تخم مرغ

1 قاشق چایخوری زعفران غلیظ

دستورالعمل:

مرحله 1: آرد را الک کنید

برای تهیه این شیرینی ، مواد باید به دمای اتاق برسند ، بنابراین مواد را یک ساعت قبل از تهیه شیرینی در محیط آشپزخانه قرار دهید. پودر قند و آرد را جداگانه الک کرده و کنار بگذارید.

مرحله 2: خمیر شیرینی را آماده کنید

روغن و پودر قند را در ظرفی ریخته و با قاشق کاملا مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ را اضافه کرده و دوباره هم بزنید. ابتدا آرد برنج را روی مواد ریخته و مخلوط کنید ، سپس آرد سفید را کم کم اضافه کرده و ورز دهید. آرد سفید را اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد. خمیر را ورز دهید تا منسجم شود ، مراقب باشید داخل روغن نیفتد.

مرحله 3: خمیر را تقسیم کنید

وقتی خمیر آماده شد ، آن را به سه قسمت تقسیم کنید. پودر هل را به یک قسمت اضافه کنید و در کیسه فریزر قرار دهید. زعفران را به قسمت دیگر اضافه کنید و آن را درون کیسه فریزر قرار دهید. پودر کاکائو الک شده را به قسمت سوم اضافه کنید و هر سه قسمت خمیر را در جای خنک یا یخچال به مدت 8 تا 12 ساعت بگذارید تا استراحت کند.

مرحله چهارم: خمیر

قالب بزنید خمیر را جداگانه بین دو کیسه فریزر باز کنید و با هر طرحی که دوست دارید قالب بزنید. قطر خمیر به علاقه شما بستگی دارد. در سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و شیرینی ها را روی آن قرار داده و در فر که قبلاً با 170 درجه سانتیگراد گرم شده قرار دهید. 15 تا 20 دقیقه وقت بگذارید تا شیرینی های اتاباکی شما آماده شود. بعد از پخت ، سینی را از فر خارج کنید و بگذارید تا خنک شود.

نکته :

از کره نمی توان داخل این شیرینی استفاده کرد ، زیرا باعث ماندگاری شیرینی و همچنین بوی شیرین شما می شود و باعث تغییر بافت آن می شود.

هنگام برش قالب به شیرینی چسبید ، می توانید هر بار قالب را درون آرد برنج فرو کنید و دوباره استفاده کنید.

آرد برنج در این شیرینی استفاده می شود ، خمیر شما باید به همان اندازه که گفته شده استراحت کند ، تا کیفیت شیرینی خوب باشد.