هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

علت گیاه خوار شدن

دلایل مختلفی به گیاه خواری روی می‌آورند. بعضی از ما می‌خواهیم عمر بیشتری کنیم و بعضی دیگر دوست داریم سالم‌تر زندگی کنیم، یا شاید نقش خود را در کاهش آلودگی و پیشگیری از آسیب به جهان خلقت ایفا کنیم. خیلی‌های دیگر به خاطر عشق به حیوانات یا باورهای قومی و مذهبی گیاه‌خوار می‌شوند.

سبزیجات و گیاه خواری

جالب اینجاست که تحقیقات درباره‌ی تغذیه، سرطان و سلامت نشان می‌دهند که برای حفظ سلامت باید از یک رژیم مبتنی بر غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه استفاده کرد. ضمن اینکه یافته‌های پزشکی هم نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از بیماری‌های مزمن مثل چاقیِ مفرط، سرطان‌های پستان، پروستات، معده، روده و ریه ناشی از تغذیه‌ی نامناسب است.

 

۱. بدنی سالم‌تر خواهید داشت

رژیم گیاه‌خواری به مراتب از رژیم غذایی متداول عموم مردم سالم‌تر است. نقش این نوع رژیم بیشتر در پیشگیری یا بهبود بیماری‌های قلبی و کاهش ریسک سرطان قابل مشاهده است. یک رژیم گیاه‌خواریِ کم‌چربی موثرترین راه برای متوقف کردن روند توسعه‌ی بیماری تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی-عروقی دیگر است. یک فرد گیاه‌خوار هیچ‌گونه چربی حیوانی مصرف نکرده  و می‌تواند با خوردن فیبر فراوان و آنتی‌اکسیدان، میزان سلامت جسم خود را افزایش دهد.

 

۲. تناسب اندام را حفظ می‌کنید

رژیم غذایی استاندارد اغلب مردم سرشار از چربی‌های اشباع شده وغذاهای فرآوری شده است. میزان اندکِ غذاهای گیاهی و کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی رژیم غذایی مدرن باعث چاق شدن و مرگ تدریجی ما می‌شود. بر طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، ۶۴ درصد از بزرگسالان و ۱۵ درصد از بچه‌های ۶ تا ۱۹ سال اضافه وزن دارند و در معرض بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن چون دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته هستند. پژوهش‌های انستیتوی تحقیقات پزشکی پیشگیرانه در کالیفرنیا نشان می‌دهد افراد چاقی که از یک رژیم گیاهی کم چربی پیروی می‌کنند، در سال اول رژیم ۱۲ کیلوگرم از وزن خود را کاهش داده و تا ۵ سال به طور موفق وزن‌شان را پایین نگه می‌دارند. این افراد بدون شمارش کالری یا محاسبه‌ی کربوهیدرات و نیز بدون احساس گرسنگی موفق می‌شوند وزن خود را کم کرده و آن را ثابت نگه دارند.

 

۳. عمرتان طولانی می‌شود

دکتر مایکل رویزن، نویسنده کتاب «با تغذیه خود را جوان‌تر کنید»، می‌گوید: «اگر شما از یک رژیم عادی به یک رژیم گیاه‌خواری تغییر عادت دهید، حدود ۱۳ سال زندگی سالم به عمر خود می‌افزایید. کسانی که از چربی‌های اشباع شده‌ی حیوانات چهارپا تغذیه می‌کنند عمر کمتری دارند و در سال‌های پایانی از معلولیت‌های جسمی بیشتری رنج می‌برند.» محصولات حیوانی باعث گرفتگی رگ‌های شما می شوند، انرژی‌تان را کاهش می‌دهند و سیستم ایمنی بدن‌تان را کند می‌کنند. گوشت‌خوران زودتر از گیاه‌خواران زوال سیستم ادراکی و جنسی خود را تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید که ساکنین اوکیناوای ژاپن بیشترین طول عمر را در میان انسان‌های جهان دارند. بنابر تحقیق ۳۰ ساله‌ای که بر روی ۶۰۰ اوکناوایی بالای ۱۰۰ سال انجام شده است، راز طول عمر مردمان این سرزمین بهره‌گیری از یک رژیم غذایی کم‌کالری متشکل از کربوهیدرات‌های پیچیده، غذاهای غنی از فیبر، میوه و سبزیجات و سویا است.

 

۴. استخوان‌هایی مستحکم می‌سازید

وقتی که کلسیم کافی در جریان خون شما وجود نداشته باشد بدن منابع کلسیمی لازم را از استخوان‌ها تامین می‌کند. نتیجه متابولیکی این مسئله تضعیف اسکلت بدن و ازدست‌دادن قدرت استخوانی در طول سال‌ها است. پزشکان طبیعت‌گرا هر روز بیشتر از دیروز به ما توصیه می‌کنند که کلسیم را به نحوی که طبیعت تعیین کرده دریافت کنیم، یعنی از راه غذا. غذاها می‌توانند انواع دیگری از مواد مغذی چون فسفر، منیزیم و ویتامین دی را که برای جذب کلسیم ضروری است به بدن ما برسانند. کسانی که نسبت به شیر حساسیت دارند، می توانند مقدار اندکی از کلسیم مورد نیاز بدن خود را از لبنیاتی چون ماست و پنیر بدون لاکتوز تامین کنند که این میزان کلسیم کفاف نیازهای بدنشان را نمی‌دهد؛ اما حتی اگر شما به طور کلی از خوردن محصولات لبنی اجتناب کنید می‌توانید مقادیر خوبی از کلسیم را از انواع لوبیا، توفو ،شیر سویا و سبزیجات برگ پهن سبز مثل بروکلی و اسفناج استفاده کنید.

 

۵. به بیماری‌های مرتبط با غذا مبتلا نمی‌شوید

بر اساس گزارش‌های انستیتوی تحقیقات پزشکیِ پیشگیرانه، بیماری‌های مربوط به غذا، سالانه ۷۶ میلیون مورد بیماری را در دنیا به وجود می‌آورد. از این تعداد ابتلا تنها در کشور آمریکا ۳۲۵ هزار نفر بستری شده و حدود ۵ هزار نفر می‌میرند. به گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای)، غذاهای پر پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌های غذایی هستند.

 

۶. دوران یائسگی را راحت‌تر طی می‌کنید

بسیاری از غذاهای حاوی فیتواستروژن پیش از شروع  و در طول دوران یائسگی به خانم‌ها کمک می کنند. فیتواستروژن یک ترکیب شیمیایی گیاهی است و رفتاری مانند استروژن از خود بروز می‌دهد. از آن جایی که فیتواستروژن می‌تواند سطح استروژن را بالا و پایین ببرد، میزان کافیِ استفاده از این ماده می‌تواند را از دوران یائسگی گذر دهد. سویا غنی‌ترین منبع فیتواستروژن در جهان است، اما این ترکیب در صدها ماده غذایی دیگر مثل چغندر،سیب، گیلاس، خرما، سیر، زیتون، آلو، کدوحلوایی و سیب‌زمینی شیرین نیز وجود دارد. از آن جایی که یائسگی با افزایش وزن و کاهش سرعت متابولیسم همراه است، پیروی از یک رژیم کم‌چربی و پرفیبر گیاهی می‌تواند به حفظ تناسب اندام نیز کمک کند.

 

۷. انرژی بیشتری خواهید داشت

تغذیه‌ی خوب انرژی بیشتری در شما ایجاد می‌کند. انرژی کارهای روزمره در کنار بچه‌داری، کار بیرون و کار خانه و برقراری ارتباطات اجتماعی موثرتر. استفاده از غذاهای چرب یا حاوی چری حیوانی زیاد منجر به ورود میزان زیادی چربی به جریان خون شما شده  و با ایجاد اختلال در عملکرد رگ‌ها جلوی رسیدن اکسیژن کافی به ماهیچه‌ها را می‌گیرد؛ پیامد این فرآیند، رخنه‌کردن خستگی مفرط در بدن می‌شود. تغذیه متعادل گیاهی به طور طبیعی بدون کلسترول است و ریتم بدن شما را کند نمی‌کند. غلات کامل، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده‌اند و انرژی کافی و با کیفیتی برای بدن شما فراهم می‌آورند.

وگانیسم و سبزیجات

۸. عمل دفع منظم خواهد شد

خوردن مقادیر کافی سبزی و میوه منجر به دریافت فیبر بیشتر و کمک به دفع مواد زائد از بدن می‌شود. در زنجیره‌ی غذا سبزیجات و میوه در رده‌ی پایین و گوشت و چربی‌های حیوانی در رده‌های بالای تغذیه قرار دارند. به طور کلی کسانی که از مواد غذایی پایین‌تر در زنجیره غذا استفاده می کنند  کمتر دچار مشکل یبوست، هموروئید و بیماری‌های روده‌ای می‌شوند.

 

۹. به کاهش آلودگی‌ها کمک می‌کنید

بعضی از افراد پس از آن که راجع به آسیب‌های صنعت تولید گوشت به طبیعت مطلع می‌شوند به گیاهخواری روی می‌آورند. بر طبق گزارش‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا پسماندهای مواد شیمیایی و حیوانی تولیدی توسط مزارع و کارخانه‌ها، مسئول اصلی آلوده‌شدن بیش از ۱۷۳ هزار مایل رودخانه جاری در این کشور است. پسماندهای مزارع دامداری یکی از بزرگترین تهدیدها به کیفیت آب آشامیدنی است. فعالیت‌های کشاورزی که موجب ایجاد آلودگی می‌شوند شامل دامداری‌های دربسته، سمپاشی، برداشت محصول و کودپاشی است.

 

۱۰. از مواد شیمیایی سمی دور می‌شوید

حدود ۹۵ درصد باقی مانده‌های مواد ضد آفتی که در تغذیه ما وجود دارد از گوشت، ماهی و محصولات لبنی به ما انتقال پیدا می‌کند. ماهی به طور خاص حاوی فلزات سنگینی چون مرکوری، آرسنیک و کادمیوم است که با فریزکردن و پختن از بین نمی‌روند. گوشت و لبنیات هم که با انواع استروئیدها و هورمون‌ها پرورده شده‌اند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وجود ما می‌زنند.

 

۱۱. به جلوگیری از قحطی کمک خواهید کرد

حدود ۷۰ درصد غلات تولید شده در کشور آمریکا برای پروراندن حیواناتی مصرف می‌شود که پس از مدتی به کشتار رسیده و برای مصرف انسان به بازار عرضه می‌شوند. ۷ میلیارد دام زنده در آمریکا، به طور مستقیم بیش از ۵ برابر مردم این کشور از غلات استفاده می‌کنند. اگر تمامی غلاتی که توسط دام‌ها استفاده می شوند را برای استفاده انسان‌ها در اختیار مردم می‌گذاشتیم، ۸۰۰ میلیون انسان به طور کامل تغذیه می‌شدند و گرسنگی در جهان از بین می‌رفت.

 

۱۲. حیوانات را نجات می‌دهید

بسیاری از گیاه‌خواران به خاطر عشق به حیوانات از خوردن گوشت دست می‌کشند. سالانه ۱۰ میلیارد حیوان برای مصرف انسان‌ها کشته می‌شوند و بر خلاف دام‌های زمان‌های قدیم که با آزادی کامل در مراتع می‌چریدند، بیشتر دام‌های امروز دام‌های کارخانه‌ای هستند که در قفس‌های بزرگ بدون امکان حرکت و با خوردن غذاهایی سرشار از آنتی بیوتیک و ضد آفت بزرگ می‌شوند. این حیوانات تمام زندگی خود را در اصطبل یا حصارهای تنگی می‌گذرانند که چرخیدن و تکان‌خوردن در آنها غیرممکن است. قانونی علیه آزار حیوانات اهلی وجود ندارد و در واقع تمام قوانین در مورد حیواناتی که مورد تغذیه انسان واقع می‌شوند نقض می‌شود.

 

۱۳. پول‌تان را پس انداز می‌کنید

هر انسان گوشتخواری در سال مقدار زیادی گوشت، مرغ و ماهی مصرف می‌کند. قطع مصرف انواع گوشت و جایگزینی آن با حبوبات و منابع ارزان پروتئین گیاهی می‌تواند باعث صرفه‌جویی شود.

 

۱۴. ظرف غذای شما رنگین‌کمان خواهد شد

فیتوکمیکال‌های موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها رنگ‌های غلیظ و مختلفی در آنها ایجاد می‌کنند. این مواد دو دسته‌اند: کارتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها. تمامی میوه و سبزیجات زرد غلیظ و نارنجی مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج، پرتقال، کدو حلوایی، انبه و ذرت رنگ زیبای خود را از کارتنوئید می‌گیرند. سبزیجات برگ‌دار و سبزرنگ هم حاوی کارتنوئید هستند ولی رنگ سبز خود را از کلروفیل می‌گیرند. میوه‌ها و سبزی‌های قرمز، آبی و بنفش مثل آلبالو، گیلاس، فلفل دلمه‌ای قرمز و آلو حاوی آنتوسیانین‌ها هستند. آشپزی بر حسب رنگ، راه خوبی برای حصول اطمینان از رسیدن انواع مواد مغذی طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری است.

 

۱۵. گیاه‌خوار بودن آسان است

انواع محصولات مفید و لذیذ گیاهی در فروشگاه‌ها در دسترس عموم قرار دارد. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید هزاران دستور آشپزی گیاهی ساده و خوشمزه را پیدا کنید. گیاه‌خواربودن کم هزینه و آسان است و شما را شاداب و خوشحال می‌کند. در چنین شرایطی سئوال اصلی این نیست که چرا باید گیاه‌خوار شوید؛ بلکه این است که چرا تا به حال گیاهخوار نشده‌اید؟

https://rozhal.com/?p=11643

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.