هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

هنر آشپزی

دستور العمل های پخت و پز

طرز تهیه چهار نوع آش اصیل ایرانی


سوپ ها و آش های گرم یک میان وعده مناسب در فصل پاییز و زمستان هستند.کاسه سوپ گرم می تواند به خوبی دمای بدن شما را افزایش داده و توانایی شما در مقابل سرمای زمستان را افزایش دهد. آش ها نیز چنین عملکردی دارند،در اغلب کشورها از سوپ استقبال بیشتری به عمل می آید. سوپ های مختلف و متعددی در نقاط جهان با مواد اولیه متفاوت سرو می شوند.از این سوپ ها تند و فلفلی و برخی دیگر ترش یا ملس هستند، اما اغلب سوپ ها طعم متعادلی داشته و از ادویه های مختلف به صورت مطلوب در تهیه آن ها استفاده می شود.آش از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که در سراسر ایران و براساس طبیعت مناطق جغرافیایی پخته می شود. این غذا از تنوع زیادی برخوردار است که شامل: آش رشته، آش دوغ، آش ماست، آش شله قلمکار، آش جو، آش میوه، آش ترش، آش انار، آش ترخینه، آش شلغم، آش غوره و غیره می باشد. مواد تشکیل دهنده بیشتر آش ها عبارتند از: انواع سبزی ها، انواع حبوبات و پیاز داغ.

آموزش پخت آش کشک

این غذا به دلیل استفاده از کشک سرشار از کلسیم است و برای رشد استخوان ، استحکام دندان ها ، تعدیل فشار خون و پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش مناسب است.

زمان آماده سازی: 10دقیقه

زمان پخت: 3ساعت

زمان آماده شدن: 3ساعت 10دقیقه

مواد لازم : برای 4 نفر

1/2 پیمانه نخود پخته شده

500 گرم کشک

2 پیمانه گندم پوست کنده

2 پیمانه آب

نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه :

گندم را با آب روی حرارت می گذارید تا بپزد.سپس نخود ها را با نمک و کشک به گندم در حال پخت اضافه کنید و بگذارید تا این مواد خوب پخته شود. پس از پخته شدن روغن را به میزان دلخواه روی آن می ریزید.می توان این غذا را با شیره انگورمصرف کرد.


دستور تهیه آش آبغوره

از آش های محلی ایران است که طبخ آن در شهر شیراز مرسوم است. یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در این آش غوره یا آب غوره است. خاصیت عطش زدایی غوره باعث شده و غوره و آب غوره که به عنوان چاشنی غذا در آش ها، خورش ها و خوراک ها استفاده می شود، دارای خواص زیادی چون عطش زدایی، صفرابری و کاهش دهنده قند و کلسترول خون است.

مواد لازم : برای

500 گرم سبزی شامل تره ، جعفری و گشنیز

1 پیمانه بلغور گندم

1 پیمانه عدس

1 پیمانه برنج                              

2 عدد پیاز متوسط خرد شده

1 پیمانه غوره

نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آب قلم به میزان لازم

نعناع داغ و پیاز داغ برای تزئین اختیاری                     

طرز تهیه:

ابتدا پیاز خرد شده را با 2 قاشق روغن در قابلمه ای سرخ و وقتی پیاز طلایی رنگ شد، ادویه و زردچوبه را اضافه و کمی تفت دهید. بعد آب قلم و بلغور را داخل قابلمه اضافه و بگذارید تا بلغور کمی بپزد. زمانیکه بلغور نیم پز شد، ابتدا عدس را هم اضافه کرده و بعد از 15 دقیقه برنج را هم اضافه کنید و هر از گاهی مواد را هم زده تا آش ته نگیرد. وقتی مواد پخته شد سبزی آش را به مواد اضافه و درب قابلمه را بگذارید و حرارت شعله را کم کرده تا آش با حرارت ملایم جا بیفتد. 20 دقیقه قبل از برداشتن آش از روی حرارت، غوره ها را داخل آش بریزیدو بعد از هم زدن مواد، بگذارید تا آش خوب جابیفتد.

برای تزیین آش می توان از نعناع داغ، پیاز داغ و کمی غوره استفاده کرد.

نکته

در این آش می توانید به جای عدس از لپه استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید از کوفته ریزه هم استفاده کنید. آش آب غوره به علت داشتن بلغور گندم و برنج، دارای لعاب است، بنابراین به افزودن آرد نیازی ندارد. چنانچه غوره در دسترس نباشد می توانید از آب غوره به میزان دلخواه استفاده کیند.


طرز تهیه اریح شورباسی(شوربای زردآلو)

این آش یک غذای کم کالری محسوب می شود؛ در نتیجه برای افراد دچار اضافه وزن و چاقی و یا افرادی که رژیم های کاهش وزن دارند،یک وعده غذایی مناسب به ویژه برای وعده شام محسوب می شود.

زمان آماده سازی: 15دقیقه

زمان پخت: 3ساعت

زمان آماده شدن: 3ساعت 15دقیقه

مواد لازم:3 نفر

1/2 پیمانه لپه

12 عدد زرد آلوی خشک

3 قاشق غذاخوری روغن

2 قاشق غذاخوری برنج

2 قاشق غذاخوری پیاز تفت داده

نمک ، فلفل ،زردچوبه : به میزان لازم

طرز تهیه :

ابتدا پیاز را خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید و بعدلپه و برنج را اضافه و بعد از کمی تفت نمک ، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و با کمی آب بگذارید تا لپه کاملا پخته و نرم شودو برنج نرم و لعاب دار شود.در آخر زردآلوی از قبل خیس شده را اضافه کنید و بگذارید تا آش جا بیافتد.

درباره آش

این غذا منبع غنی پتاسیم می باشد.حبوبات حاوی فیتواستروژن ها می باشند که ممکن است در زنان منجر به کاهش عوارض یائسگی شود؛زردآلوی خشک در گروه میوه جات قرار دارد؛ بنابراین میزان کالری و مواد مغذی آن در هر 100 گرم نسبت به میوه تازه بیشتر است ومیتواند در افراد کم وزن یا مبتلا به کمبود ریز مغذی ها مفید باشد.زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی خود یکی از موثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول ها می باشد.


دستور تهیه آش گندم اصفهان

زمان آماده سازی: 1ساعت

زمان پخت: 3ساعت

زمان آماده شدن: 4ساعت

مواد لازم : برای 4 نفر

200 گرم گوشت کم چرب

1/2 پیمانه گندم

1/2 پیمانه عدس

1/2 پیمانه برنج

1 عدد پیاز خرد شده

2 عدد شلغم ریز خرد شده

نمک ، فلفل ، زردچوبه : به میزان لازم

طرز تهیه :

شما این آش را می توانید با گوشت تکه ایی و یا چرخ کرده بصورت کوفته ریزه درست کرده و آن را در کمی روغن تفت دهید. حبوبات را از شب قبل خیس کرده ،تا نفخ آن گرفته شود. سپس پیاز را با کمی روغن تفت دهید و بعد با مقداری زردچوبه به پیاز اضافه و کمی تفت داده تا طلایی شود.

گوشت های قلقلی شده را با مقداری همراه با پیاز تفت دهید تا خودش را بگیرد.پس از این مراحل آب را به گوشت در حال پخت اضافه می کنید.سپس حبوبات و برنج را که از قبل خیس خورده اند به مواد اضافه و گذاشته تا بجوش بیاید. حرارت را ملایم کرده و شلغم را با کمی نمک به مواد در حال پخت اضافه کنید و بگذارید تا آش پخته و جا بیافتد در آخر نمک و فلفل آن را بچشید اگر کم بود بدلخواه اضافه کنید.بعد روی آش را با پیاز داغ و کوفته ریزه تزئین و سرو کنید.

درباره موادآش

شلغم نفاخ و دیر هضم است وبهتر است این غذا را با آویشن یا زیره مصرف کنید. شلغم در تقویت تخمدان ها نقش اساسی دارد.و رحم را برای پرورش نوزادی سالم و قوی،تقویت می کند .به علت داشتن فیبر ، برای کبد مفید بوده وپاک کننده قوی روده هاست. استفاده از انواع جوانه زده حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند. جوانه زدن تا حدودی ترکیبات نفخ ای حبوبات را کاهش می دهد ، افرادی که با خوردن کمی حبوبات نفخ می کنند ، می توانند از انواع جوانه زده آن استفاده کنند.حبوبات را حداقل 6 تا 8 ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.پیاز را به جای سرخ کردن ، در حرارت ملایم و روغن کم تفت دهید.حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.

طرز تهیه چهار نوع آش اصیل ایرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.